Ortho-moleculaire therapie

Voedingssupplementen

Onderwerpen op deze pagina (snelmenu)
Voedingssupplementen
Laboratorium onderzoek
Vitaminen
Mineralen
Aminozuren
Opname van voedingsstoffen
Literatuur

Hoeveel voedingssupplementen zijn nodig voor het lichaam om gezond te blijven?

Vitaminen, mineralen en aminozuren zijn van het grootste belang voor uw gezondheid. U kunt niet zonder!
Door tekorten aan vitaminen, mineralen en aminozuren kunt u ziek worden! Een teveel is onschadelijk voor ons lichaam!!!

Op de medische faculteiten wordt onvoldoende onderricht gegeven in de orthomoleculaire geneeskunde en de biochemie. Artsen en specialisten weten weinig over de biochemie en denken dat de laboratorium uitslagen juist zijn. Dit wijst op onvoldoende kennis op dit gebied. 
In de orthomoleculaire geneeskunde en de biochemie worden de mensen met vitaminen en mineralen behandeld om ze sterker en gezonder te maken. Zie mijn website: www.jbeunk.nl over de medische opleidingen.

Het laboratorium onderzoek.
De laboratoria geven 2 waarden aan omdat ze ervaren dat de meeste bepalingen tussen deze twee waarden liggen. Artsen en specialisten krijgen geen college op de medische faculteit over vitaminen, mineralen, suikers en aminozuren en houden dus de waarden van de laboratoria aan. Dit is onjuist! De meeste waarden van de vitaminen en mineralen (en soms de aminozuren) behoren veel hoger te liggen. Vlak voor de tweede wereldoorlog (1937)kreeg de Hongaarse specialist Szent-Gyorgyi (1893-1986)de Nobelprijs voor zijn onderzoek naar celademhaling en vitamine C. Bij kanker werd vitamine C gegeven in doseringen van 20.000 tot 100.000 mgr per dag waardoor genezing plaats vond. Vitamine B3 wordt in Amerika in hoeveelheden van 3 x 1000 mgr gegeven bij schizofrenie (dr Hoffer) waardoor in 90% genezing optreedt.

Vitaminen, mineralen en aminozuren zijn veel (20.000 maal) onschuldiger dan de reguliere medicijnen van de artsen en specialisten (onderzoek van de F.D.A. in Amerika). De gevreesde bijwerkingen ontbreken. Vitaminen, mineralen en aminozuren maken de mens sterker en deze hebben we hard nodig om gezond te blijven. Een tekort kan gevaarlijk zijn! 
De kwaliteit van de voeding is door het gebruik van kunstmest slecht geworden. De hoeveelheid vitaminen en mineralen in de voeding is volgens TNO ernstig verminderd. Ondanks dit onderzoek van TNO over de tekorten in de voeding blijven medici ( en de voedingsraad) dit ontkennen. Door dit chronisch tekort aan de noodzakelijke vitaminen en mineralen worden mensen ziek. Gevolg: geen vooruitgang in de behandeling van hart en vaatziekten en kanker en toename van sterfte door medicijnvergiftiging en een stijging van verzekeringspremies. De universiteiten doen geen onderzoek naar de oorzaken van ziekten en de regering vertrouwt op de intentie van de medici. De regering gaat er van uit dat de medici het beste met de mensen voor hebben, maar de medici worden misleid door de farmaceutische industrie. Indien de mensen gezonder zouden worden, dalen de kosten voor ziekteverzekeringen en hebben we minder artsen, specialisten en dure ziekenhuizen nodig. 

We moeten een onderscheid maken tussen drie groepen van gezonde en levensverlengende middelen en ze zullen apart besproken worden. Deze drie groepen zijn:

  1. De vitaminen.
  2. De mineralen.
  3. De aminozuren.

DE VITAMINEN

De hoeveelheden aan vitaminen die we nodig hebben:

  1. Vitamine A: de referentiewaarde is 1-2,2. Dat is de waarde die men meest tegen komt en deze is veel te laag. Bij de Hunza’s (een volk beneden de Himalaja) ligt de waarde 15-20 keer hoger. De mensen zien er daar jonger en mooier uit en er was daar geen kanker tot de westerse wereld er (met hun medicijnen) kwam. Hoge doseringen kunnen geen kwaad en zijn goed voor ogen, haar en complete weerstand. Men blijft er jong bij. Dat het vitamine A in een kwaad daglicht kwam, komt omdat men vrouwen met huiduitslag (acne) in het gezicht vitamine A- zuur gaf en niet waarschuwde dat dit niet gebruikt mag worden 3 maanden voor en tijdens de zwangerschap. Anticonceptie is noodzakelijk bij deze therapie. Vitamine A-zuur is heel wat anders dan vitamine A.
    Vitamine A veroorzaakt geen afwijkingen bij het ongeboren kind! Men kan zonder enig gevaar 1 tot 3 x 25000 IU (of hoger) innemen, bijvoorbeeld bij acne.
  2. Carotenoïden: dit zijn 2 vitaminen A aan elkaar. Ze worden ook bètacarotenoïden genoemd en zitten in veel voedsel zoals wortels. Veel eten van wortels doet de huid oranje kleuren. Niet alle carotenoïden doen de huid oranje kleuren. Voor de omzetting van bèta-caroteen in vitamine A hebben we vitamine A en C, ijzer jodium en schildklierhormoon nodig. We kunnen de volgende carotenoïden onderscheiden die we minstens(!) moeten innemen tegen virale en bacteriële infecties, oogaandoeningen en huidaandoeningen (acne): 
    a. Bèta-caroteen 10.000 – 15.000 IU
    b. Lycopene 1 – 3 mgr
    c. Luteine/Zeaxanthine 1 - 6 mgr
    d. Alpha caroteen 500 – 800 mgr

     

  3. Vitamine C: dit is een zeer belangrijke vitamine tegen kanker. De aangegeven ref. waarde van de laboratoria: 11-100 umol/ltr. Dit is 100 x of meer te laag. Bij de meeste mensen in Nederland is er een chronisch en soms een acuut ernstig tekort aan deze vitamine. Artsen en specialisten herkennen verschijnselen van een tekort (moeheid, afname van de weerstand tegen infecties, verhoging van de histamine, etc) meestal niet omdat hierin geen college gegeven wordt en men de mening heeft dat er in voedsel in Nederland voldoende vitamine C aanwezig is ondanks dat TNO het tegendeel heeft aangetoond. Bij een tekort geven artsen meestal 3 x 100 mgr in plaats 4 x 1000 mgr. Voor uw weerstand raad ik U aan elke dag zeker 2 x 2000 mgr vitamine C te gebruiken en bij ziekte te stijgen naar de 10.000 mgr per dag of hoger. Indien de ontlasting zacht wordt, minder dan tijdelijk en stijg weer als de ontlasting goed is. Soms moet een ander soort vitamine C tablet gebruikt worden. 
    Bij kanker is 10.000-20.000 mgr vitamine C plus l-lysine 3 x 1000 mgr en 200-500 mcg selenomethionine per dag nodig. 
  4. Vitamine D3: in Nederland (en Amerika) is er een ernstig tekort aan vitamine D3 door te weinig zon. De waarde moet tussen 100 – 250 nmol/l liggen. De osteoporose ontstaat niet door een tekort aan kalk, maar door een tekort aan magnesium, strontium en vitamine D3. Een magnesium tekort veroorzaakt hoge bloeddruk. Inname van preparaten van de specialisten kunnen uw darmen beschadigen. Het beste is vitamine D3 per injectie (wat ook tegen winterhanden en voeten helpt) en deze is meestal maar 1-3 maal per jaar in een concentratie van 600.000 IE nodig. Vitamine D3 kan ook via druppels en glazige dragees (geen tabletten) ingenomen worden. Druppels 10-15 per dag of 6 dragees per dag. Dit kunt u het beste uw hele leven (wanneer de r in de maand is) innemen. Kinderen tot 6 jaar 5 druppels per dag of 1-2 dragees. Daarna geleidelijk stijgen. Teveel kan geen kwaad.
  5. Vitamine B1=Thiamine: de referentie waarden 90-170 nmol/ltr is veel te laag en behoort ver boven de 170 nmol/ltr te liggen. Gebruik 1-3 x 100 mgr. 
  6. Vitamine B2=Riboflavine: de referentie waarden 200-375 nmol/ltr liggen veel te laag en moeten ver boven de 375 nmol/ltr te liggen. Het is een belangrijk vitamine tegen migraine samen met magnesium. Gebruik 1-3 x 100 mgr.
  7. Vitamine B3: het wordt ook genoemd: nicotinezuur, niacinamide en niacine. Nicotinezuur en niacine geven warmte opvliegingen bij inname en kunnen het beste na het eten ingenomen worden. Er is in Nederland en Amerika een groot tekort in de voeding aan vitamine B3. Het wordt in Amerika ook gebruikt bij de behandeling van schizofrenie en kanker. De bloedwaarde is meestal tussen de 20 en 50 umol/l en dat moet veel hoger zijn. We weten niet eens hoe hoog omdat sommigen 3 x 2000 mgr moeten gebruiken zonder een probleem. Vaak zien we een erg hoog vitamine B6 –gehalte als er een laag vitamine B3 is. Ze werken samen om het cholesterol laag te houden. Cholesterol is een deel van de celkern en celwand. Een hoog cholesterolgehalte kan geen kwaad, een te laag gehalte vitamine B3 kan zeer ernstige gevolgen veroorzaken. (zie mijn website www.jbeunk.nl)
  8. Vitamine B5=Pantotheenzuur: de referentie waarde hoger te zijn dan 2,1 umol/l. Naar mijn ervaring is hier vaak een chronisch tekort aan. Men krijgt dan vroeg grijs haar en/of kaalheid, eczemen, depressies en neurologische aandoeningen met moeheid. Het beste is om dagelijks 1-2 x 500 mgr pantotheenzuur in te nemen.
  9. Vitamine B6=Pyridoxaal-5-phosphaat: de referentie waarden 35-105 nmol/ltr liggen veel te laag, maar vaak liggen deze waarden heel hoog als een gevolg van een tekort aan vitamine B3. Door vitamine B3 te geven gaan de vitamine B6 waarden naar beneden. Vitamine B3 en B6 zijn nodig om de onschuldige cholesterol op zijn plaats in de cellen te brengen. Vitamine B6 in de vorm van Pyridoxine-HCL is niet goed. Voor enig effect, moet dit in hoge doses kort ingenomen worden. Het is niet goed voor de lever omdat het een chemische stof is. 
  10. Vitamine B12=hydrocobamine: een tekort komt zeer(!) veel voor. De oorzaak is een tekort aan de essentiële “intrinsic factor”. Door melk wordt de intrinsic factor in de maag geremd en daarmee de opname. U wordt dan moe en het kan neurologische stoornissen veroorzaken. Dit vitamine B12 zit in vlees en vis. 
    De waarde moet boven de 0,64 of veel hoger liggen. Kan nooit kwaad
  11. Foliumzuur(=vitamine B9 of B11): waarde 20 nmol/l of hoger. Dit vitamine werkt samen met vitamine B12 om de groei van het ongeboren kind te bevorderen en open ruggetjes te voorkomen. Als alleen foliumzuur gegeven wordt, kan vitamine B12 gehalte dalen en onvruchtbaarheid, abortus of vroeggeboorte veroorzaken. 
  12. Biotine(=vitamine B8 of H): zit vooral in lever, noten, sojaproducten en eierdooiers. We hebben tussen de 4 e 100 mcg per dag nodig. Een tekort veroorzaakt onvoldoende voeding van de lever en haaruitval. Het is van belang voor de zenuwbanen. Het helpt in geringe mate de suikers de spieren in te krijgen. Van groot belang hierbij is vooral het alfa-liponzuur, anders gaan de suikers de vetcellen in en wordt men steeds dikker
  13. Vitamine K2: indien u steeds blauwe plekken heeft, dan is er een tekort aan vitamine K2. Het is ook nodig tegen de botontkalking. Het veroorzaakt geen trombose, zoals vaak beweerd wordt. Het zijn dragees en meestal is 1 per dag voldoende, liefst samen met kalk en magnesium. Een teveel aan vitamine K1 veroorzaakt trombose en dit is wat anders dan vitamine K2. 
  14. Vitamine E=d-alpha-tocoferol: de referentie waarden 12-46 umol/ltr liggen veel te laag en moeten ver boven de 46 umol/ltr te liggen. Het beste is om 1-4 x 400 IE elke dag in te nemen. Ze zijn voor heel veel processen in het lichaam van belang, namelijk voor: hart- en vaataandoeningen, slechte wondgenezing, littekens, kortademigheid, krampen in de spieren (kuitkrampen is magnesium tekort), verrekte spieren, levervlekken, tandvleesontstekingen, moeheid. Het is ook een vaatverwijdende stof en een anticoagulans, d.w.z. het remt de thrombose-vorming. Vitamine C versterkt de werking van vitamine E en beiden zijn nodig voor de werking van de onverzadigde vetzuren.

DE MINERALEN

Een teveel aan vitaminen en aminozuren kan geen kwaad, maar een 
teveel aan mineralen is niet gezond. Men gaat niet dood bij inname
van een teveel, maar dan kunnen er wel bijwerkingen ontstaan.
Niet alle mineralen/metalen worden hier behandeld, maar wel de belangrijkste:

  1. Magnesium: dit mineraal is zeer belangrijk en zorgt dat het kalk de botten in gaat. Indien u kuitkrampen s’nachts heeft, dan is er een magnesiumtekort en een calcium teveel. Hoge bloeddruk is vaak een gevolg van magnesium tekort. De aangegeven waarde 0.65-1.00 mmol/l is te laag en moet 1.00-1.20mmol/l zijn. Magnesium is van belang voor 300 processen in ons lichaam. Magnesiumtauraat of magnesiummalaat vind ik het prettigst om in te nemen. 
  2. Chroom: dit is een belangrijk mineraal voor de suikerstofwisseling. Een tekort veroorzaakt vaak een erge snoepbehoefte en dan gaat het helemaal verkeerd. Men wordt dan steeds dikker. 200 mcg/dag is vaak voldoende, maar laat de bloedwaarde niet boven de 40 nmol/l komen. Om suikerziekte (diabetes) tegen te gaan is het van belang om de volgende mineralen hoeveelheid in het bloed na te laten zien: magnesium, zink, chroom, mangaan en vanadium. Dit 5-tal is nodig samen met het alfa-liponzuur om de suikers de spieren in te krijgen, anders gaat het de vetcellen in en wordt u erg dik. 
  3. Zink: 18-24 umol/l. Hiertussen is het beste. De meeste bloedwaarden liggen lager en daarmee neemt uw weerstand af. Tabletten of capsules van 25 – 50 mgr kunt u dagelijks innemen, vooral als u grieperig of verkouden bent en samen met vitamine C en l-lysine om uw weerstand en interferon te verhogen. 
  4. Mangaan: 10-37 nmol/l. Een tekort veroorzaakt botafwijkingen, osteoporosis en zwelling van de gewrichten. Zie ook onder chroom.
  5. Calcium: 2.20 -2.45 mmol/l. We hebben meestal genoeg kalk in ons lichaam en het is minder belangrijk tegen botontkalking dan vitamine D en magnesium. Deze laatste twee zijn van belang om kalk de botten in te krijgen anders gaat de kalk in de vaten en spieren zitten en geeft dan kuitkrampen s’nachts. 
  6. Selenium: 1.50 – 2.00 umol/l. Selenium een zeer belangrijk middel tegen kanker. In Nederland is er een ernstig tekort hieraan en daardoor is er veel kanker. Het is van belang tegen artritis, aderverkalking, staar, verminderde weerstand, zware metalen vergiftiging, onvruchtbaarheid.
  7. Koper = cuprum. Koper is van belang voor de hemoglobine in de rode bloedcellen. Een tekort of een teveel is niet goed. Een teveel komt zelden voor maar veroorzaakt krampen in het gehele lichaam en voor in de armen en kan daar een vaatvernauwing geven. Soms kan men een groene ring in de ogen zien. Bij een teveel moet men zink innemen en naar de oorzaak zoeken van teveel koper. In de meeste vitamine middelen zit een beetje koper en dat is meestal genoeg. Een koper tekort geeft bloedarmoede. 
  8. Phosphor = fosfor. Meestal is er genoeg fosfor in ons lichaam. Een teveel aan fosfor in het bloed kan ontstaan doordat er veel fosfor in melk en coca cola aanwezig is. Een teveel fosfor in het lichaam veroorzaakt botontkalking en versterkte lengtegroei. We hebben zelden extra fosfor nodig.
  9. Molybdeen: 150-500 mcg/dag. Molybdeen is van belang bij een teveel aan sulfiet en koper in het lichaam. Meestal hebben we genoeg in het voedsel. Bij een teveel rode wijn, waarin vaak sulfiet in zit, kunnen we molybdeen nodig hebben. Niet gebruiken bij jicht. 
  10. Boron = borium: borium is er apart of in borax. Het is een mineraal dat in planten zit en van belang tegen de botontkalking. Het versterkt de opname van magnesium en kalk en breng vitamine D in een actieve vorm voor de absorptie van calcium. Het is van belang bij osteoporosis en zorgt voor het op peil houden van hormonen om de botten krachtig te maken. Een tekort kan groeistoornissen veroorzaken.
  11. Iron = ijzer: ijzer is een belangrijk deel van de hemoglobine in rode bloedlichamen. Het zorgt voor de overbrenging van zuurstof naar de weefsels. Vitamine B12 en foliumzuur zijn voor de celdeling daarbij van belang. Een tekort veroorzaakt anemie (=bloedarmoede). Vaak wordt teveel ijzertabletten gegeven bij anemie en dit is schadelijk voor de darmen. In de vorm van druppels of vloeistof is de opname veel beter. Zuig het met een rietje op van een lepel anders worden uw tanden zwart. Vitamine C verhoogt de opname.

DE AMINOZUREN

Aminozuren zijn kleine stukjes eiwitten. Ons voedsel moeten we eerst goed kauwen (en liefst weinig drinken) voordat we het doorslikken. In de maag zorgt het maagzuur en pepsine ervoor dat eiwitten verder gesplitst worden tot dipeptiden (= 2 aminozuren aan elkaar) en in de dunne darm worden ze tot enkele aminozuren gesplitst zodat ze geschikt worden voor opname in de darmen en het bloed.
Indien deze splitsing niet plaats vindt, neemt u geen eiwitten op en worden bepaalde belangrijke eiwitten niet gevormd. Één van de belangrijkste eiwitten is het albumine. 
Het albumine in het bloed zorgt voor de aanzuiging (door osmose) van lichaamsvocht uit de benen en andere lichaamsdelen. Indien de maag zijn werk niet kan doen of geremd wordt door maagzuurremmende medicijnen , kunt u ernstig ziek worden. Antacida (maagzuurremmende medicijnen) en melk remmen de vitamine B12 opname. 

DE OPNAME VAN VOEDINGSSTOFFEN

De opname van de voedingsstoffen is afhankelijk van een goed werkende maag en darmstelsel en dit geheel is afhankelijk van een goede buikademhaling. Het middenrif is uw tweede hart en bij de inademing moet het middenrif naar beneden gaan zodat de buik naar buiten komt. Bij de uitademing gaat middenrif naar boven. Hierdoor worden de darmen goed gemasseerd en het voedsel het beste opgenomen. Eet rustig en kauw goed. Drink weinig tijdens het eten, anders kan de maag uw voedsel niet goed splitsen.

Literatuur over deze materie is er in overvloed. Vooral over de tekorten in de voeding en bij de mensen. Een teveel kan geen kwaad, behalve als men mineralen, vooral calcium per infuus gaat toedienen (geeft hartstilstand). Via de voeding of in tabletvorm kan geen kwaad en is 20.000 x veiliger dan de reguliere giftige medicatie. Dat er tekorten in de voeding zit is door TNO al een paar maal aangetoond en daarvan heb ik lijsten.

Literatuurlijst.

  1. Censuur. Dr. Gabor Lenkei. ISBN978-90-814111-1-0.
  2. Feel Better, live longer with vitamin B-3, Dr. A. Hoffer en D. Foster.
  3. Schizofrenie, de oorzaken van. Dr. H. Foster ISBN 90-76161-08-9.
  4. Pain free in 6 weeks en nog vele andere boeken van Sherry A. Rogers.
  5. Cancer and vitamin C van Linus Pauling en E. Cameron.
  6. Verborgen vitamine B12 deficiëntie van Hilde Maris. 16 refenties. 
  7. Could it be B12? S.M. Pacholok en J.J. Stuart. ISBN1-884956-46-7.
  8. Selenium belangrijk tegen kanker o.a. EARTH + MATTERS.
  9. Robert Gorter: Ik heb Kanker, Wat nu. ISBN978-90-202-0505-3.
  10. Dr. Matthias Rath werkt met hoge doses vitaminen, mineralen en aminozuren. Hij beschikt over veel literatuur en ervaring dat men veel meer vitaminen, mineralen en aminozuren moet gebruiken.
  11. Voeding en fysieke degeneratie van Weston A. Price.
  12. Het verzwegen verhaal over kanker. Prof. B.S. Peskin.

Alle boeken en tijdschriften zitten vol literatuur opgaven. De tijdschriften van Faché en van Schuitemaker bevatten ook veel onderzoek op het terrein van de vitaminen en mineralen die in hogere doseringen werken tegen vele ziekten. 

J.Beunk
Arts voor Orthomoleculaire en Homeopatische geneeskunde
Orionweg 23
2024 TA Haarlem
Tel.: 023 5271612

 
  Naar boven  
Lid AVIG